Rabu, 25 November 2015

Kuah Rojak

homemade kuah rojak sedap BAHAN-BAHAN 
: Satu botol (kecil) kicap manis (saya guna cap kipas udang) 
Satu botol (kecil) sos cili (saya guna cap maggi/life) 
1/2 keping (kecil) belacan madu 
1 senduk cili boh 
10 tangkai cili padi (boleh tambah jika nak lebih pedas) 
1 ketul gula kabung 
1/2 paket gula batu
 1 cawan gula pasir bancuhan tepung jagung secukupnya (saya bubuh 1-2 sudu besar) bijan dan kacang tanah tumbuk untuk hiasan 

CARA-CARA : Masukkan semua bahan-bahan ke dalam kuali (kecuali tepung jagung, bijan dan kacang tumbuk) Masak sehingga mendidih dan kuah agak pekat Masukkan bancuhan tepung jagung Tutup api dan biarkan sejuk Hiris buah-buahan tempatan seperti jambu, mangga, betik muda, sengkuang, nenas, dan timun. Curahkan kuah ke atas buah-buahan tadi Taburkan bijan dan kacang tumbuk di atasnya Sedia dinikmati! TIPS : Tips 1 : Tepung jagung jgn terlalu banyak nanti kelikatan kuah nampak palsu. Tips 2 : Gula batu adalah bertujuan untuk mendapatkan hasil kuah rojak yang cantik berkilat dan bukan amatur. Tips 3 : Jangan dicampur air supaya kuah rojak tahan lama dan mempunyai rasa asli Tips 4 : Gunakan belacan yang baru dan fresh untuk rasa kuah rojak yang lebih ohsem Tips 5 : Untuk sukatan 1 botol besar kicap = 1 botol besar sos cili, begitulah sebaliknya Siap. Haaa… lepas ni dah boleh buat dah. Mesti janji buat tau, penat ai taip satu-satu dengan penuh keikhlasan ni. Layan gambar sikit. Nah! Homemade Rojak Buah Mak Bah Buat sesiapa yang dah banyak kali tanya, boleh copy paste resepi ni. Saya dengan besar hati share dan dedahkan resepi best ni sebab masih belum fikir nak dipatenkan macam vitamin Shaklee yang ada saintis sendiri, lab sendiri dan ujian klinikal sendiri tuh. Boleh tiru dan takde saman punya. Memang tak dapat kat tempat lain sebab saya dah modified kasi jadi lagi kawwww!!! Abi siap suruh jual tapi saya belum terfikir sampai ke tahap itu. Lebih seronok rasanya berkongsi resepi yang tak seberapa ni. Moga dengan sedikit perkongsian yang tak seberapa ni saya dapat gembirakan ramai orang yang favourite sangat dengan rojak begini. Doakan saya murah rezeki ya! Atau kalau rasa-rasa nak kongsi rezeki yang lebih tu dengan saya pulak, boleh order vitamin semulajadi yang semestinya selamat, berkesan dan terbaik! Psstttt.. ada yang tertanya-tanya apa agaknya rahsia kuah rojak yang best dan lain daripada yang lain ni. Saya memang baik hati nak share. Of course lah sebab ini. Kalau berminat nak tahu di mana lubuknya, boleh hello hello yer. belacan madu original Sesuai juga untuk dibuat di majlis keraian. Nak beli kuah rojak berbotol-botol memang kena spent banyak jugak ni. Banyak spent tapi yg dapatnya tak banyak mana. Lagi sedih kalau rasanya so so aje. Kalau dapat buat sendiri macam ni memang jimat kos dan ofkos lagi berganda-ganda sedapnya! Semoga puas hati!

Read More at farmasimaya.com/homemade-kuah-rojak-yang-super-sedap-dan-ohsem/ © Life is a Story

Tiada ulasan:

Catat Ulasan