Selasa, 1 Mac 2016

Pinjan





pinjan1
Pinjan – A love Story
Saya tak ingat semenjak bila saya mula jatuh cinta dengan pinjan ,tapi yang pasti cinta tu tak pernah berubah sampai sekarang..ehem..ehem. Ok..pinjan tu bukan nama orang ye…tu yang gambar kat atas tu.
Orang Perak panggil pinjan. Kat tempat lain tak tau la pulak panggil apa. Kalau orang putih deme panggil Caramelized Palm Sugar Cassava. 
Pinjan adalah sejenis juadah manisan yang paling senang dibuat. Ada ubi kayu dan ada gula merah dah boleh buat dah. Janji ubi kayu kena yang jenis gebu gebas. Barulah pinjan tu meletop-letop sedapnya. Pinjan ni dah semakin dilupai orang. Anak-anak saya pun tak tau apa itu pinjan. Cuba google ‘pinjan’, entah apa-apa yang keluar. Yang paling sedih kat wikepedia pun tak ada.
Buat pinjan ni main agak-agak ajer. Kuantiti gula merah ikut citarasa sendiri. Nak gula kabung ker atau gula yang seangkatan dengannya pun boleh. Yang penting, pastikan ubi tersebut betul-betul empok sebelum dibubuh gula merah.
Pinjan
Bahan-bahannya:
400 gram ubi kayu
2 helai daun pandan(Disimpul)
Air secukupnya untuk merebus ubi
300 gram gula merah(kuantiti ikut suka)
1/2 sudu teh garam
Cara membuatnya:
Rebus ubi kayu sehingga lembut, toskan
Di dalam periuk yang lain didihkan dalam 1 cawan air dan masukkan gula merah, daun pandan dan garam
Masak sehingga mendiidh dna kemudian masukkan ubi kayu,. Gaul rata
Masak selama 4-5 minit sehingga ubi kayu betul-betul lambut dan gula dah meresap ke dalam ubi kayu
##Nak nampak pinjan lebih elegant….gunalah pinggan luminarc. Boleh klik disiniuntuk melihat pelbagai pinggan mangkuk yang cantik-cantik.

Subscribe To Our Feed
enjoy this posts? subscribe to our feed please..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan